Onze haven

Opgericht in 1980

Van werkhaven tot verenigingshaven

De havenkom waar de Watersportvereniging Den Osse is gevestigd, is van oorsprong de werkhaven die gebruikt werd bij de aanleg van de Brouwersdam. Dat is ook de reden waarom het er zo diep is: vijf meter. Nadat de werkzaamheden aan de Brouwersdam in 1977 zijn afgerond, wordt de havenkom voornamelijk gebruikt voor de sportvisserij.

In 1980 wordt Watersportvereniging Den Osse officieel opgericht. Van 1981 tot 1985 volgt een verdere uitbreiding tot 200 ligplaatsen in de noordelijke haven. In 1985 neemt Watersportvereniging Den Osse alles over van Pakhoed. In 1988 wordt met enig feestgedruis het clubgebouw geopend.

De havenkom wordt tegen de oostenwind beschermd door een stenen dam die tegelijk met de uitbreiding van de haven in het zuidelijke deel van de havenkom in 1992 wordt gerealiseerd. In het najaar van 2014 is de vereniging begonnen met de totale renovatie van de Noordelijke haven. Op 20 juni 2015 werd de officiële opening verricht door burgemeester Rabelink van de gemeente Schouwen-Duiveland.

Met een kleine 500 ligplaatsen en zo’n 580 leden, aspirant-leden en donateurs is de vereniging zo groot dat in ieder geval de dagelijkse werkzaamheden door professionals dienen te worden uitgevoerd. Leden en passanten kunnen in de haven rekenen op vakkundige assistentie van de havenmeester(s).

blauwe vlag

Jachthaven Den Osse mag met gepaste trots de Blauwe Vlag voeren:

De Blauwe Vlag is een exclusief eco-label dat wordt uitgereikt aan meer dan 3500 stranden en jachthavens in ruim 30 landen in Europa, Zuid-Afrika, Marokko, Nieuw Zeeland, Canada en het Caribische gebied.

De Blauwe Vlag is een internationale milieuonderscheiding, die jaarlijks wordt toegekend aan stranden en jachthavens die aan de campagne deelnemen en aangetoond hebben schoon en veilig te zijn.

missie en visie

Wsv Den Osse is een actieve vereniging met zo’n 580 leden, aspirant leden en donateurs, met  saamhorigheid en gezelligheid hoog in het vaandel. ‘Voor de leden, door de leden’ is ons motto. Onze missie en visie kunt u hier lezen.